Házirend

Képesség- és Tehetségfejlesztő Magán Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium
Újbuda
1114 Budapest, Villányi út 11-13.
OM azonosító: 038368
FENNTARTÓ:
"Tehetségekért" Alapítvány
Budapest
2016.A köznevelési intézmény működésére, belső és külső kapcsolataira vonatkozó rendelkezéseket a szervezeti és működési szabályzat (továbbiakban: SZMSZ) határozza meg, melynek a Házirend szerves része. A Képesség- és Tehetségfejlesztő Magániskola -
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény,
A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII 31.) EMMI rendelet,
A tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény, valamint
A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény alapján - meghatározza a házirend témakörébe tartozó szabályokat.A közoktatásról szóló törvény 40.§ (7) bekezdésének előírása értelmében az iskola életével kapcsolatos egyes kérdéseket a házirendben kell szabályozni.I. Bevezető rendelkezések
A házirend feladata és célja


A házirend feladata, hogy megállapítsa a jogszabályban meghatározott tanulói jogok és kötelességek gyakorlásával, az iskolai munkarenddel, a tanórai és a tanórán kívüli foglalkozások rendjével, az iskola helyiségei és az iskolához tartozó területek használatával kapcsolatos szabályokat.
A házirendbe foglalt előírások célja biztosítani az iskola törvényes működését, az iskolai nevelés és oktatás zavartalan megvalósítását, valamint a tanulók iskolai közösségi életének megszervezését.
A házirend megsértése esetén számonkérésnek, fegyelmező intézkedésnek, fegyelmi eljárás lefolytatásának van helye, melynek részletes szabályait a törvény tartalmazza. A házirendet az iskola tantestülete fogadta el, amelynek során az szülői munkaközösség és a diákönkormányzat egyetértési jogát gyakorolta. A házirend módosítását kezdeményezheti az iskola igazgatója, a nevelőtestület, a diákönkormányzat. A tanév megkezdését követő egy hónapon belül az iskola vezetősége és a diákönkormányzat áttekinti a házirendet, és határoz arról, hogy szükséges-e módosítani.
Szeretnénk, ha nálunk gyerekek, felnőttek, szülők jól éreznék magukat, oly módon, hogy élnek jogaikkal, és teljesítik kötelességeiket. A házirend - az intézmény munkatervével együtt - az alábbiakban szabályozza az iskola belső rendjét.
A Házirend hatálya

Hatályos az iskola teljes területén, illetve szervezett iskolai rendezvényeken, valamint a pedagógiai programban meghatározott iskolán kívüli rendezvényeken, ha az azokon való részvétel az iskola szervezésében történik. A házirend érvényes a tanulókra, a pedagógusokra és az intézmény dolgozóira egyaránt. A házirend a hatályba lépés napjától visszavonásig érvényes, folyamatosan az iskola területére való belépéstől annak elhagyásáig, továbbá a közös rendezvények időtartama alatt.
A házirend nyilvánossága

A házirend előírásai nyilvánosak, azt minden érintettnek (tanulónak, szülőnek, valamint az iskola alkalmazottainak) meg kell ismernie.
A házirend egy-egy példánya megtekinthető
az iskola tanári szobájában,
az iskola igazgatójánál,
az iskola igazgatóhelyetteseinél,
az osztályfőnököknél,
a diákönkormányzatot segítő nevelőnél,
elektronikus formában az iskola honlapján.
A házirend egy példányát - a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet előírásainak megfelelően - az iskolába történő beiratkozáskor a szülőnek, tanulónak át kell adni.
Az újonnan elfogadott vagy módosított házirend előírásairól minden osztályfőnöknek tájékoztatnia kell a tanulókat osztályfőnöki órán, a szülőket a szülői értekezleten.
A házirend rendelkezéseinek a tanulókra és a szülőkre vonatkozó szabályait minden tanév elején az osztályfőnököknek meg kell beszélniük
a tanulókkal osztályfőnöki órán,
a szülőkkel szülői értekezleten.
A házirendről minden érintett tájékoztatást kérhet az iskola igazgatójától, igazgatóhelyettesétől, valamint az osztályfőnököktől
fogadóórákon,
szülői értekezleteken,
előre egyeztetett időpontban.II. A tanulói jogok gyakorlásának szabályai
Minden tanuló joga, hogy:
Részesüljön:
- az adottságainak, a képességeinek, az érdeklődésének megfelelő nevelésben és oktatásban,
- egészségvédelemben, baleset- és munkavédelemben,
- rászorultság alapján szociális támogatásban,
- érdemi tájékoztatásban és érdekvédelemben.
Védjék, tiszteletben tartsák:
- emberi méltóságát, jogait, azok gyakorlását,
- világnézeti meggyőződését,
- nemzeti, etnikai önazonosságát.
Igénybe vegye:
- az egészségügyi, étkezési szolgáltatást,
- az intézmény létesítményeit,
- a diákjuttatásokat, kedvezményeket, biztosítást.
Részt vegyen:
- a szakkörök munkájában, a választható foglalkozásokon,
- a diákönkormányzat munkájában,
- az iskolán kívüli társadalmi szervezetekben.
Véleményt nyilvánítson mások emberi méltóságát tisztelve, ismerje és gyakorolhassa jogait.
A család anyagi helyzetétől függő támogatások kérelmezésének rendje
Az ingyenes vagy kedvezményes étkezés kérelmének formája és rendje

Kedvezményt az a tanuló kaphat, akinek a családjában
az eltartott gyermekek száma 3 vagy több,
rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő a gyermek,
a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján a gyermek tartósan beteg, vagy sajátos nevelési igényű.
A normatív kedvezmények és támogatások igénybevételéhez a szülő írásbeli nyilatkozata és a jogosultság igazolása szükséges.
Az igénylőlap kiosztására a kiegészítő támogatáshoz a tanév végén, új tanulónak beiratkozáskor, és természetesen folyamatosan kerül sor, új igény, vagy változás esetén.
Az igénylőlapot - a szülő írásbeli nyilatkozatával -, és a jogosultságot igazoló dokumentumot szeptember 1. hetének végéig kell leadni a gazdasági vezetői irodában. Év közben jelentkező új menzaigénylés esetén minden hónap 3. napjáig.
Ingyenes vagy kedvezményes tankönyvellátás kérelmezésének rendje
Ingyenes tankönyvellátásra (alanyi jogon) az a tanuló jogosult, aki
tartósan beteg (szakorvos igazolja),
testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos (szakértői és rehabilitációs bizottság igazolja),
a pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar jogosultság alapjául kizárólag - a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenységet ellátó - szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye fogadható el),
három vagy többgyermekes családban él (a megállapított családi pótlék igazolja),
nagykorú és saját jogán családi pótlékra jogosult (a megállapított családi pótlék igazolja),
rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül (az erről szóló határozat igazolja)
nevelésbe vett gyermek esetében.
Szükség esetén a családi pótlékról szóló igazolást a munkáltató, a munkahellyel nem rendelkező részére az Államkincstár Területi Igazgatósága adja ki. A családi pótlék igazolható bérjegyzékkel, számlakivonattal vagy postai igazoló szelvénnyel is.
Nem alanyi jogon járó tankönyvtámogatásra csak akkor van lehetőség, ha az alanyi jogon járó kedvezményekre jogosultak igényeit az iskola teljes körűen kielégítette. A nem alanyi jogon járó kedvezményként könyvtári kölcsönzésre van lehetőség a tanulmányok idején.
A nem alanyi jogon járó tankönyvtámogatás odaítélése a következő szempontok figyelembevételével történik:
- az egy főre jutó jövedelem nagysága,
- a testvérek száma,
- a tanulmányi eredmény,
- a közösségi munka,
- egyéb iskolai tevékenység /sport, tanulmányi versenyek/,
- egyéb szociális körülmény.
Az ingyenes, kedvezményes tankönyvhöz jutás lehetősége, az iskola könyvtárából történő kölcsönzés.
Az igénylést az iskola tankönyvfelelőséhez kell benyújtani, melyet a szülő vagy a nagykorú tanuló ír alá.
Az igénylőlap benyújtásával egyidejűleg az ingyenes tankönyvellátásra való jogosultsághoz be kell mutatni a jogszabályban előírt okiratot.
Nem tarthat igényt az ingyenes tankönyvhöz való hozzájutásra, aki a megadott határidőre nem nyújtotta be az igénylőlapot és a jogosultságot igazoló dokumentumot.
Nem szűnik meg az igényjogosultság, amennyiben azok a feltételek, amelyek alapján a tanuló jogosulttá válik a kedvezményre, az igénylésre megadott határidő után következnek be. Ebben az esetben az igényt az iskola a tankönyvek kölcsönzésével teljesíti.A tartós tankönyvek kölcsönzési szabályzata
Az iskola a tartós tankönyveket kölcsönzés útján adja a kedvezményre jogosultak birtokába. A tanulóknak a tankönyveket vissza kell adniuk az iskolai könyvtárba.
A tanuló ill. a kiskorú tanuló szülője köteles a tankönyv elvesztéséből, megrongálásából származó kárt az iskolának megtéríteni. Nem kell megtéríteni a rendeltetésszerű használatból származó értékcsökkenést.
A diákétkeztetés (menza) igénybevételének rendje
Kedvezmények az iskolai étkezésnél (ebéd) igénybe vehetők ugyancsak a szülői nyilatkozat aláírásával és az igazolásokkal:
Tanulói befizetés havonta előre történik, minden hónap utolsó két tanítási napján, illetve tanítási szünet előtti utolsó két tanítási napján.
A tanulók által fizetendő térítési díj a tanév kezdetekor kerül megállapításra.
Az iskola az étkezést hetente előre megrendeli a következő tanítási hétre. A heti étkezést a szülőknek mindig előző hét csütörtöki napján kell befizetni, ennek fejében étkezési jegyet adunk. Csak 1 hetes megrendelés lehetséges, napi nem. Amennyiben a tanuló a következő napi étkezést 09.00 óráig lemondja betegség esetén, úgy az étkezés nem kerül megrendelésre.
Az iskola elvárja, hogy a szülő (gondviselő) a mulasztás első napján telefonon vagy levélben jelezze a tanuló mulasztásának okát, a távollét várható időtartamát.
Felgyógyulás esetén csak időben bejelentett érkezésre biztosítható az étkezés. Időben bejelentett hiányzás esetén visszaigényelhető az étkezési térítés, melynek elszámolása a következő havi térítésből levonással rendeződik. Túlfizetés, készpénzzel történő megváltása csak a tanulói jogviszony megszűnése esetén lehetséges.
A tanórán kívüli foglalkozások, szabadidős programok létrehozásának, választásának és módosításának rendjeDiákkörök, művészeti csoportok
Az iskola tanulói közös tevékenységük megszervezéséhez bármikor kezdeményezhetik diákkör létrehozását az iskola igazgatójánál, ha a létszám minimum 7 fő.
A tanulók szabadon dönthetnek arról, hogy a már működő diákkörök közül melyek munkájában kívánnak részt vállalni.
A jelentkezés a teljes tanévre szól.
Diákkör létrehozásának igényével az iskola igazgatójához lehet fordulni.
Sportkör
a mindennapos testedzés lehetőségét,
a mozgás, a sport megszerettetését, az egészséges életmód népszerűsítését,
a különböző sportversenyekre történő felkészítést biztosítja.
Szakkörök
A magasabb szintű képzés igényeit elégíti ki.
Felzárkóztató foglalkozások
Célja a különböző szintű tanulói ismeretek egy szintre hozása. A foglalkozásokra történő jelentkezést kezdeményezheti a tanuló, illetve a szaktanár.
Szabadidős programok
A szabadidő hasznos és kulturált eltöltésére az iskola a felmerülő igényekhez és a szülők anyagi helyzetéhez igazodva különböző szabadidős programokat szervez (tanulmányi kirándulás, táborok, színház, hangverseny- és múzeumlátogatások stb.)
A tanuló részvétele a szabadidős rendezvényeken önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezni.
A szabadidős foglalkozások tervezetét a szervező (osztályfőnök, szaktanár, a diákönkormányzatot segítő pedagógus stb.) készíti el, a tanulók nagyobb közösségének javaslata és véleményének figyelembevételével. A részletes programot a nagyobb szervezési feladatokat igénylő programok esetében (pl.: nyári táborok) költségvetéssel együtt minimálisan négy hónappal, kisebb szervezési feladatokat igénylő programok esetében minimálisan egy hónappal a program kezdete előtt adja le az igazgatónak.A versenyekre jelentkezés rendjeAz iskola vezetése az osztályfőnökökön keresztül rendszeresen tájékoztatja a tanulókat a munkatervben szereplő különböző szintű (városi, megyei, területi, országos) tanulmányi, szakmai, sport és kulturális versenyekről és felelőseikről.Eszközök, létesítmények igénybevételének rendje és a helyiségek használatával kapcsolatos szabályokEszközök, létesítmények igénybevételének rendje
Az iskola eszközeit, létesítményeit és helyiségeit az intézmény nyitva tartásának ideje alatt lehet használni. A nyitva tartáson túli eszköz-, létesítmény és helyiséghasználatot az épület igazgatója engedélyezi.A tanuló a szaktantermekben, tornateremben, sportpályán, a szertárakban csak pedagógus felügyeletével tartózkodhat, az ott lévő eszközöket, felszereléseket csak annak személyes irányításával használhatja. Az osztálytermekben lévő eszközök és felszerelések szintén csak pedagógus irányításával használhatók.A tanuló az iskola eszközeit, berendezéseit, létesítményeit és helyiségeit csak rendeltetésüknek megfelelően használhatja. A nem rendeltetésszerű használatból, rongálásból eredő károkat kötelesek megtéríteni vagy az eredeti állapotot szakemberrel helyreállíttatni.A helyiségek használatának rendje
Számítástechnikai szaktantermek
A tanuló a szaktantermet és berendezéseit tanítási időben csak szaktanári felügyelettel használhatja.
A termek berendezéseit, eszközeit rendeltetésszerűen kell használni. Tilos az egereket átállítani, a gépekre firkálni és a programok beállításait módosítani.
A rendellenes használat miatt keletkezett károkat a tanuló köteles megtéríteni.
A tanuló csak a gépekre telepített programokkal és az adott teremben használatos lemezekkel dolgozhat.
Egyéb lemezt, CD-t a géptermekbe vinni, a lemezeket a termek között cserélni tilos.
A tanuló köteles a felfedezett rendellenes üzemeltetési módról, valamely eszköz hiányáról az órát tartó tanárt óra elején tájékoztatni.
Az Internet, e-mail használatához szaktanári engedély szükséges.
A géptermekbe csak a tanórához szükséges eszközök (füzet, toll, ceruza, ellenőrző) vihetők be, ételt vagy italt bevinni tilos!A szaktantermek használatának rendje
A tanuló a termet és berendezéseit tanítási időben csak tanári felügyelettel használhatja. Óraközi szünetben a teremben tartózkodni tilos!
A helyiségben található technikai eszközöket tanuló nem működtetheti.A teraszt tanórákon, szünetekben és egyéb iskola által szervezett programokon csak szaktanári és pedagógiai asszisztensi felügyelettel lehet használni.A konditerem használatának rendje .
Testnevelés órán és egyéb sportfoglalkozásokon csak az előírt sportfelszerelésben sportolhat a tanuló. A konditerem kizárólag pedagógus felügyelete mellett használható.
A tanuló vagyontárgyait (óra, nyaklánc, telefon) a tanóra alatt az arra kijelölt helyen tárolhatja, vagy az öltözőben hagyhatja saját felelősségére.
Ételt, italt a konditerembe bevinni, ott fogyasztani tilos! Vizet lehetséges.A tanulók tájékoztatása a jogaik gyakorlásához szükséges információkról, eljárásokrólA tanulók számára minden olyan információ megszerzésének lehetőségét biztosítani kell, melyek elengedhetetlenek jogaik gyakorlásához, érvényesítéséhez.A tanulókat az iskola egészének életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális tudnivalókról
az iskola igazgatója
a diákönkormányzat vezetőségi ülésein, diákközgyűlésen;
az iskolai hirdetőtáblán;
az iskola honlapján;
az osztályfőnökök, szaktanárok osztályfőnöki órákon, illetve folyamatosan az ellenőrző könyv útján;
a diákmozgalmat segítő pedagógus alkalmanként;
az iskolai védőnő bármely egészségügyi, mentálhigiéniás probléma megoldási lehetőségéről a hetente tartott fogadóórán tájékoztatja.Az iskola a tanulókra vonatkozó hatályos jogszabályokat, a Házirendet, a Szervezeti és Működési Szabályzatot, a Pedagógiai Programot, az Intézményi Minőségirányítási Programot, az igazgatóhelyettesnél a tanulók és szüleik számára is hozzáférhetővé teszi.Ha a tanuló tájékoztatáshoz való joga sérül, akkor az igazgatóhoz panasszal fordulhat.Az egészségügyi ellátás igénybevételének rendje
A tanulók rendszeres egészségügyi felügyeletét és szűrését az intézményben az iskolaorvos és a védőnő végzi, meghatározott napokon és időpontban az iskola orvosi szobájában.Szükség esetén az iskolaorvos az intézmény diákjai számára fenntartott rendelési időben rendelőjében felkereshető.
Iskolaorvos: Dr Zsigó Enikő, Bp, 1114, Villányi út 11-13.Ha az osztályfőnök (szaktanár) a tanulónál a betegség tüneteit észleli:
a lehető legrövidebb időn belül értesíti a szülőt,
szükség esetén gondoskodik a beteg ellátásáról (elkülönítéséről, orvosról stb.).Az iskola-egészségügyi ellátás az alábbi területekre terjed ki:
általános szűrővizsgálat,
fogászati szűrővizsgálat,
a gyógytestneveléssel, testneveléssel, sporttal kapcsolatos egészségügyi feladatok ellátása,
egészségügyi és szociális okból veszélyeztetett tanulók folyamatos figyelemmel kísérése,
sürgősségi betegellátás,
kötelező védőoltások,
részvétel az iskola egészségnevelő tevékenységében.A tanuló tájékoztatása személyét és tanulmányait érintő kérdésekről
Az osztályfőnök a tanév elején a tanulókat, a szülőket tájékoztatja a tanulói jogokról, kötelességekről, a jogorvoslati eljárásokról, az iskolai házirendről, a magatartás és a szorgalom értékelésének tartalmi és formai követelményeiről, az iskola pedagógiai programja, munkaterve és szervezeti és működési szabályzata tanulókat érintő kérdéseiről.A szaktanár a tanulót a tanév elején tájékoztatja a tantárgy tanulmányi követelményeiről, a szükséges tanulói felszerelésekről, eszközökről, a továbbhaladás és a magasabb évfolyamra lépés feltételeiről.A szaktanár a tanulót folyamatosan tájékoztatja a számonkérés tartalmi és formai követelményeiről. Az írásbeli számonkérés (témazáró dolgozat) időpontját 5 tanítási nappal korábban bejelenti. A röpdolgozat írásbeli felelet.Egy tanítási napon legfeljebb kettő írásbeli dolgozat, témazáró dolgozat íratható.Az írásbeli dolgozatokat 15 munkanapon belül ki kell javítani. Amennyiben erre nem kerül sor, a tanuló joga, hogy eldöntse, érdemjegye az osztálynaplóba beírásra kerüljön.A tanulót tájékoztatni kell a kijavított dolgozatról, értékelésének módjáról. A tanuló a kijavított dolgozatába betekinthet, a javításról és a dolgozat minősítéséről tájékoztatást kérhet. Témazárókat itt őrizzük, szülő betekinthet, ha érdekli fogadóórákon.A tanuló tájékoztatása nélkül adott érdemjegy érvénytelen.Felmentések
A testnevelés órák látogatása alóli állandó felmentést szakorvosnak és az iskolaorvosnak is láttamoznia kell (már 2 hétnél hosszabb idő esetén ezt kell tenni). Esetenként, indokolt esetben orvosi vagy szülői írásbeli kérésre (ellenőrző könyv útján) a szaktanártól kérhető teljes vagy részleges felmentés a tanóráról, félévente maximum 3 alkalommal.
A felmentett tanulónak a foglalkozásokon részt kell vennie.Huzamosabb betegség, távollét esetén átmeneti mentesítés kérhető a szaktanártól a tantárgy adott részének számonkérése alól.Mentesülhet egy adott tantárgy tanórai foglalkozásain való részvétel alól az a tanuló, aki a tantárgy tananyagából eredményes érettségi vizsgát tett. A kérelmet írásban az intézmény igazgatójának kell benyújtani.Egyes tanulói jogoknak az első tanév megkezdéséhez való kötése
A tájékozódási jog gyakorlása a beíratás időpontjához kapcsolódik.
Az iskola a vélemény-nyilvánítási jogot valamint az iskolai eszközök és létesítmények használatának jogát a beíratást követő tanév első napjához köti.A tanulók részvétele az érdekeiket érintő döntések meghozatalában, az iskola irányításábanA tanulók és a tanulóközösségek érdekeiknek képviseletére, a tanulók tanórán kívüli szabadidős tevékenységének segítésére az iskolában diákönkormányzat (DÖK) működik.Az iskolai diákönkormányzat tevékenységét az osztályokban megválasztott küldöttekből álló (2 fő) diák-önkormányzati vezetőség irányítja.Az iskolai diákönkormányzat képviseletét az iskolai diákönkormányzatot segítő személyek látják el. A diákönkormányzatot megillető javaslattételi, véleményezési és egyetértési jog gyakorlása előtt a diákönkormányzatot segítő személynek ki kell kérni az iskolai diákönkormányzat vezetőségének véleményét.A diákönkormányzatot segítő pedagógust az igazgató kéri fel.A DÖK segítő pedagógusok az iskola vezetését képviseli és a diákönkormányzattal való kapcsolattartásban, az együttműködésben segíti.Tanulói érdekképviselet, érdekvédelem, az érdekegyeztetés iskolai rendszere és rendjeTanévenként legalább egy alkalommal iskolai diákközgyűlést kell összehívni.A diákközgyűlést az iskolai diákönkormányzat vezetője hívja össze. Időpontját a diákönkormányzat határozza meg, mely a tanév helyi rendjébe beépítésre kerül.A diákközgyűlésen
a diákönkormányzatot segítő pedagógusok beszámolnak a DÖK munkájáról;
az iskola igazgatója tájékoztatást ad az iskolai élet egészéről, az iskolai munkatervről, a tanulói jogok helyzetéről és érvényesüléséről, az iskolai házirendben meghatározottak végrehajtásának tapasztalatairól, kéri a diákönkormányzat véleményét a tanulók nagyobb közösségét érintő kérdések meghozatalában.A rendkívüli diákközgyűlést a diákönkormányzat vezetőjén kívül az iskola igazgatója is összehívhatja.Minden olyan intézkedés tervezetét, melyekkel kapcsolatban a DÖK véleményezési ill. egyetértési jogot gyakorol, az iskola igazgatója 15 nappal előbb köteles átadni a DÖK vezetőjének.A DÖK a diákok képviselőivel áttanulmányozza és megvitatja a tervezetet, ezt követően véleményezési és egyetértési jogot gyakorol.III. Tanulói kötelességek gyakorlásának szabályaiA tanulók kötelessége, hogy:
betartsák az iskolai házirendet, az intézmény szabályzatainak rendelkezéseit,
tartsák tiszteletben az intézmény vezetőit, pedagógusait, alkalmazottait, valamint tanulótársait és emberi méltóságukat, jogaikat ne sértsék,
részt vegyenek a tanórákon, a kötelező foglalkozásokon,
rendszeres munkával és fegyelmezett magatartással eleget tegyenek - képességeiknek megfelelően - tanulmányi kötelezettségüknek,
érdemjegyeiket naprakészen vezessék ellenőrzőjükben és azt a tanítási órákon maguknál tartsák,
az előírásoknak megfelelően kezeljék a rájuk bízott, az oktatás során használt eszközöket, védjék az iskola felszereléseit, létesítményeit, a kulturált környezetet, segítsék környezetük tisztán tartását, kérésre abban tevőlegesen részt vegyenek,
biztosítsák a tanuláshoz szükséges külső feltételeket: csend, rend, fegyelem,
a tanuláshoz szükséges felszerelést (pl.: tornaruha, rajz felszerelés stb.) magukkal hozzák,
segítsék intézményünk feladatainak teljesítését, hagyományainak ápolását és továbbfejlesztését,
védjék saját és társaik egészségét, éppen ezért tilos a dohányzás, az alkohol és egyéb kábító hatású szerek fogyasztása,
az iskolai ünnepélyeken, vizsgákon az alkalomhoz illő, egységes jellegű ruhában jelenjenek meg, fehér felsőruházat, sötét (fekete) nadrág/szoknya.Az iskolai rendezvényeken való részvétel rendje
Az iskola pedagógiai programjában rögzített tanulmányi kiránduláson, iskolai rendezvényeken a tanuló részvétele akkor kötelező, ha az nem von maga után fizetési kötelezettséget.
A költséggel járó iskolai rendezvényekről az iskola a szülőt az ellenőrző könyv útján tájékoztatja, melyre a szülő viszontválaszt ad. A szülő véleményét figyelembe véve az osztályfőnök intézkedik a részvételről.
Ha a rendezvény, tanulmányi kirándulás tanítási idő alatt kerül megszervezésre, s azon a tanuló engedéllyel nem vesz részt, a tanuló iskolában eltöltendő elfoglaltságáról, az osztályfőnök tájékoztatása alapján, az igazgatóhelyettes dönt.
Ballagásról a szülő előzetes írásbeli kérésére maradhat távol a tanuló közvetlen hozzátartozó ballagása esetén. (szülő által igazolható 3 napba számít bele!)
Tanítás nélküli munkanapon (pl. diáknap) is meg kell jelenni a rendezvény helyszínén. Az indokolatlan hiányzás 5 igazolatlan órát jelent, függetlenül attól, hogy hány órája lett volna a tanulónak aznap.
A tanuló az iskolában kerülje a hivalkodó ruházat viselését, a környezethez illő, másokat nem zavaró, visszafogott öltözetben jelenjen meg a tanítási órákon, iskolai programokon.
Iskolai ünnepélyeken, megemlékezéseken a tanuló részvétele kötelező.
Az iskolai rendezvényeken az alkalomhoz illő magatartást tanúsít.
A közlekedési eszközök, a kirándulás és a rendezvények helyszíneinek rendjét és tisztaságát megtartja.Ellenőrző könyv - a tanuló hivatalos okmánya
A tanuló ellenőrzőjét minden tanítási napon köteles magával hozni. A tanár kérésére köteles azt átadni, a kapott érdemjegyet beírni/beíratni és a pedagógussal, szülővel aláíratni. Egyéb bejegyzéseket a legrövidebb időn belül köteles aláíratni, és ezt az osztályfőnöknek bemutatni.
Az ellenőrző vezetését a szaktanár és az osztályfőnök ellenőrzi.
Az ellenőrző könyv bejegyzéseit csak a tanár javíthatja, helyesbítheti.
Elveszett ellenőrzőt csak az osztályfőnök pótolhat, az ellenőrzőbe be kell vezetni, hogy második példány, valamint a tanuló jegyeit, osztályzatait, igazolt és igazolatlan hiányzásait.Mindennapos testnevelés
2011. évi CXC. törvény 27§ (11) bekezdés szerint a mindennapos testnevelés heti öt testnevelés óra keretében zajlik, melyből heti két órát a tanuló egyesületben szervezett edzéssel teljesíthet.
Ha a tanuló a heti két testnevelés órát egyesületben szervezett edzéssel szeretné teljesíteni, akkor ezt írásban kérelmezni és az egyesület elnökével a tagságot igazoltatni kell félévente.
A kérelem elbírálásáról az igazgató dönt.Közösségi szolgálat
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 6. §-ának (4) bekezdése szerint azoknak a tanulóknak, akik 2016. január elseje után kezdik meg érettségi vizsgájukat, az érettségi megkezdésének feltétele, hogy 50 óra közösségi szolgálatban eltöltött időt tudjanak igazolni.
A "közösségi szolgálat szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása".Az iskola a 9-11. évfolyamos tanulói számára lehetőség szerint három tanévre, arányosan elosztva szervezi meg vagy biztosít időkeretet a legalább ötven órás közösségi szolgálat teljesítésére, amelytől azonban indokolt esetben a szülő kérésére el lehet térni.A közösségi szolgálatot az adott tanuló esetében koordináló osztályfőnök az ötven órán belül - szükség szerint a mentorral közösen - legfeljebb öt órás felkészítő, majd legfeljebb öt órás záró foglalkozást tart.A közösségi szolgálat teljesítése körében egy órán hatvan perc közösségi szolgálati idő értendő azzal, hogy a helyszínre utazás és a helyszínről hazautazás ideje nem számítható be a teljesítésbe.A közösségi szolgálat során a tanuló naplót köteles vezetni, amelyben rögzíti, hogy mikor, hol, milyen időkeretben és milyen tevékenységet folytatott.A közösségi szolgálat dokumentálásának kötelező elemeként
a tanulónak közösségi szolgálati jelentkezési lapot kell kitöltenie,
a közösségi szolgálatról az iskola közösségi szolgálati naplót vezet
az osztálynaplóban és a törzslapon az osztályfőnöknek dokumentálnia kell a közösségi szolgálat teljesítését
az iskola a közösségi szolgálat teljesítéséről igazolást állít ki két példányban, amelyből egy példány a tanulónál, egy pedig az intézménynél marad.Védő, óvó előírások
A tanuló kötelessége, hogy
óvja és nem veszélyezteti saját és társai testi épségét, egészségét,
elsajátítsa és alkalmazza az egészségét és biztonságát védő ismereteket,
betartsa, és igyekezzen társaival is betartatni, az osztályfőnökétől, illetve a szaktanáraitól hallott balesetvédelmi és tűzrendészeti szabályokat.
ha saját magát, társait, vagy másokat veszélyeztető állapotot, tevékenységet, illetve balesetet észlel, ha megsérül, haladéktalanul jelentse a felügyeletét ellátó pedagógusnak vagy az iskola vezetőjének.
A baleset megelőzése érdekében
a folyosókon, lépcsőkön körültekintően kell közlekedni,
a folyosókon, az iskola helyiségeiben, teraszon ügyelni kell a tisztaságra,
az iskola berendezési tárgyait és eszközeit rendeltetésének megfelelően kell használni.
tilos
az ablakon kihajolni,
a fűtőtestre ülni, megrongálni.
A tanuló az iskolában elektromos berendezéseket csak tanári felügyelettel használhat.
A tanuló veszélyesnek minősített kémiai anyagokat nem használhat és kezelhet, kivéve a pedagógus közvetlen felügyelete mellett végzett fizikai és kémiai kísérleteket.
A kísérletek megkezdése előtt elsajátítja a biztonsági szabályokat és előírásokat.
A tanuló az iskolába mások testi épségét veszélyeztető (szúró-, vágó- stb.) eszközöket, fegyvert és veszélyes anyagokat nem hozhat magával.
Az iskolában és az iskolai rendezvényeken szeszesital és kábító hatású szerek (drog), hirdetmények behozatala, fogyasztása és terjesztése tilos!
Az iskola épületének egész területén tilos dohányozni!
A tanuló az iskolában készült fényképeket, felvételeket nem, vagy egyedi esetekben csak igazgatói engedélyével tehet fel a közösségi oldalakra.
Tűz-, bombariadó és elemi csapás esetén a tanuló a tűzriadó-tervben foglaltak szerint haladéktalanul elhagyja az iskola épületét.Rendkívüli események (baleset, tűz, elemi csapás, tanulókat érintő veszélyek és veszélyforrások stb.) jelzésének és jelentésének rendje.
Minden tanév elején az osztályfőnök köteles ismertetni a baleset-, munka- és tűzvédelmi előírásokat, melyeket a tanulók aláírásukkal tudomásul vesznek. A tudomásul vételt rögzítő jegyzőkönyveket az osztálynaplóban kell elhelyezni.
Ha a tanuló az iskola területén vagy az iskola területén kívüli rendezvény helyszínén rendkívüli eseményt észlel, azonnal köteles jelenteni az ügyeletes pedagógusnak, osztályfőnöknek, igazgatóhelyettesnek vagy az iskola igazgatójának.
Baleset, a tanulót érintő veszélyek és veszélyforrások /időjárás, útállapot/ esetén a szükséges teendőket az iskolavezetés határozza meg.
Tűz- és bombariadó esetén haladéktalanul értesíteni kell a Rendőrkapitányságot illetve a Tűzoltóságot. A riadó miatt kiesett tanórák pótlásáról az igazgató dönt.A tanuló feladatai
Tartsa rendben, tisztán, esztétikusan közvetlen környezetét, személyes tárgyait /saját ruházat, tankönyv, testnevelés felszerelés/.
Vegyen részt a tantermek, a folyosók, az udvar tisztaságának és rendjének fenntartásában.
Segítse a szaktanárt a tanítási órák előkészítésében és lezárásában meghatározott funkciók vállalásával.
Képességeinek megfelelően vegyen részt iskolai rendezvényeken szereplőként, illetve azok szervezésében (próbák, teremberendezés, vendégfogadás, kísérés).A tanuló távolmaradásának engedélyezése, mulasztásának, késésének igazolására vonatkozó rendelkezések1. A tanuló távolmaradásának engedélyezése
A tanuló köteles részt venni a tanítási órákon, a választott tanórán kívüli foglalkozásokon, az intézmény hivatalos rendezvényein.
A tanuló távolmaradását a tanóráról a szaktanár, a tanítási napról és az iskolai rendezvényekről az osztályfőnök, azon túl az igazgató (távolléte esetén az igazgatóhelyettes) engedélyezheti.
Egy tanévben 3 napot igazolhat a szülő, de csak egy teljes napot (nem órákat) tud igazolni a szülő (betegség vagy családi esemény esetén,) előre kérve.
Ha ennél hosszabb indokolt esetben az igazgatótól kell kérelmet nyújtani előre, így a hiányzások igazolt hiányzásnak minősülnek. (pl. hosszabb nyaralás)
A vizsgákon történő részvételt hitelt érdemlően igazolni köteles:
A jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsgákon a részvételt az osztályfőnök engedélyezi a szülő előzetes írásbeli kérésére.
Az a tanuló, aki tanítási időben szervezett rendezvényen, versenyen iskolánkat képviseli, iskolai orvosi vizsgálaton, főpróbán vesz részt, távollétét és okát fel kell tüntetni a naplóban. Csak ha nincs egész nap az iskolában, akkor kell igazolás.
Sportversenyekkel és egyéb esetekkel kapcsolatos hiányzásról - a szaktanár javaslatának meghallgatása után - az igazgató dönt.
Főiskolák, egyetemek által szervezett nyílt napokon való részvétel miatt a 12. és a 13. évfolyamra járó tanuló egy tanévben két tanítási napot vehet igénybe.
Külső szervek csak indokolt esetben, írásban kérhetik a tanuló távolmaradásának engedélyezését az iskola vezetőjétől.
A tanuló a szülő előzetes kérésére, igazgatói engedéllyel kivételes esetben elhagyhatja az iskola épületét.
Az engedélyezett távollét alatti tanulmányi elmaradást a tanulónak pótolni kell az osztályfőnök vagy a szaktanár által megszabott határidőig.2. Mulasztások igazolása
Az iskolai távolmaradást igazolni kell.
Ha a tanuló betegség vagy egyéb családi ok miatt mulasztott, akkor tanévenként legfeljebb 3 napot a szülő, azon túli hiányzását orvosi igazolással igazolhatja.
A szülő köteles legkésőbb a hiányzás napján az iskola felé jelezni a tanuló hiányzását.
A tanuló hatósági intézkedés miatti távolmaradását hatósági igazolással igazolhatja.
A mulasztást a távollétet követő első tanítási napon igazolni kell.
Ha a tanuló a tanórai foglalkozás kezdetére nem érkezik meg, kivéve, ha erre előzetesen az illetékes pedagógustól engedélyt kapott, illetve a késést alapos ok (közlekedési nehézség, stb.) idézte elő, akkor azt igazolnia kell.
Az orvosi vizsgálaton való részvétel miatti késést orvosi igazolással, egyéb ok miatti késést a szülő az ok megjelölésével igazolhatja az általa adható igazolások terhére.
A késések ideje összeadódik. Amennyiben ez az idő eléri a tanórai foglalkozás idejét, a késés egy igazolt vagy igazolatlan órának minősül.
Az elkéső tanuló nem zárható ki a tanóráról, késésnek írjuk be a hiányzását. A tanuló tanítási óráról való késését és hiányzását a pedagógus az osztálynaplóba jegyzi be.
A mulasztott órák heti összesítése után a hiányzások szülői és orvosi indoklását az osztályfőnök mérlegeli, s ennek függvényében igazolja a mulasztást.
Az osztályfőnök, illetve a szaktanár csak az ellenőrző könyvbe beírt orvosi és szülői igazolást fogadja el. Az orvos által használt egyéb okmányon is igazolható a hiányzás. A hiányzások igazolását a szülőnek mindenkor el kell látnia aláírásával.3. Igazolatlan hiányzások
Igazolatlan az a hiányzás, melynek indoklását az osztályfőnök nem fogadja el.
Az intézmény köteles a szülőt értesíteni a tanköteles tanuló első igazolatlan mulasztásakor, illetve ha a nem tanköteles tanuló igazolatlan mulasztása a 10 órát eléri. Az értesítésben fel kell hívni a szülő figyelmét az igazolatlan mulasztás következményeire.
Ha a tanköteles tanuló az 1 óra után ismételten igazolatlanul mulaszt, az intézmény igazgatója értesíti a szülőt és a gyermekjóléti szolgálatot; 10 óra igazolatlan mulasztásnál a tanuló lakóhelye szerinti illetékes jegyzőt, a kormányhivatalt és a gyermekjóléti szolgálatot; 30 óra igazolatlan mulasztásnál a kormányhivatalt, a gyermekjóléti szolgálatot és a szülőt; 50 óra igazolatlan mulasztásnál a tanuló lakóhelye szerinti illetékes jegyzőt és a kormányhivatalt.Megszűnik a tanulói jogviszonya - a tanköteles kivételével - annak a tanulónak, aki igazolatlanul 30 tanítási óránál többet mulaszt, feltéve, hogy az iskola a tanulót, kiskorú tanuló esetében a szülőt legalább kettő alkalommal írásban figyelmeztette az igazolatlan mulasztás következményeire.4. Az igazolt és igazolatlan mulasztással kapcsolatos egyéb rendelkezések
Ha a tanulónak egy tanítási évben az igazolt és az igazolatlan mulasztása együttesen meghaladja
a 250 tanítási órát,
egy adott tantárgyból a tanítási órák 30%-át, akkor osztályozóvizsgát köteles tenni.A nevelőtestület az osztályozóvizsga letételét akkor tagadhatja meg, ha a tanuló igazolatlan mulasztásainak száma meghaladja a 20 tanórai foglalkozást, és az iskola eleget tett az értesítési kötelezettségének.
Ha a tanuló
mulasztásainak száma már az első félév végére meghaladja a meghatározott mértékét és emiatt teljesítménye nem volt érdemjeggyel értékelhető, félévkor osztályozó vizsgát kell tennie.
A testnevelési óráról való felmentés kérése alapos indok (szakorvosi, háziorvosi, iskolaorvosi illetve szülői igazolás) nélkül igazolatlan mulasztásnak minősül.5. Tiltó rendelkezések
Az iskolai foglalkozásokat zavaró technikai eszközök használata tilos! Mobiltelefonnal és más eszközzel kép és hanganyag felvétel készítése az illető személy belegyezése nélkül tilos!
Az iskolában és az iskolai rendezvényeken tilos a dohányzás! Tilos az iskola tanulóinak az alkohol és drogfogyasztás, elsősorban az iskolai tisztaság megőrzése érdekében.
A második és a negyedik órát követő szünetekben lehetőség van a 18. éven felüli tanulóknak a dohányzásra, dohányzókártya birtokában az erre a célra kijelölt helyen. Ha a dohányzó kártáyval visszaél a diák, akkor a kártyát visszavonjuk. A cigarettacsikket a kijelölt gyűjtőedénybe kell dobni.IV. A tanulók jutalmazásának és a fegyelmi intézkedések formái és elveiA tanulók jutalmazásának elvei és formáiA dicséret és a jutalmazás elvei
Kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanulók év közben vagy év végén dicséretben, illetve jutalmazásban részesülnek. A tanulói teljesítmények fokozása érdekében az elismerést, mint alapvető ösztönzési eszközt rendszeresen alkalmazni kell.
Az intézmény dicséretben részesíti, illetve jutalmazza azt a tanulót, aki képességeihez mérten:
kitűnő tanulmányi eredményt ért el,
tanulmányi munkáját kiemelkedően, képességeihez mérten végzi,
kitartó szorgalmat vagy példamutató közösségi magatartást tanúsít,
a különböző szintű tanulmányi versenyeken kiemelkedő eredményt ért el,
eredményes kulturális tevékenységet folytat,
kimagasló sportteljesítményt ért el,
jól szervezi és irányítja a közösségi életet, tartósan vagy kiváló eredménnyel záruló munkát végez,
egyéb módon hozzájárul az iskola jó hírnevéhez.
Egyes tanulók mellett tanulóközösségek is jutalmazhatók akár tanulmányi (osztály), akár közösségi munkáért.
A jutalmazásra javaslatot tehet:
a nevelőtestület bármely tagja,
a nevelőtestület,
a diákönkormányzat,
a szülői szervezet.
A jutalmak odaítéléséről a nevelőtestület dönt.A dicséretek és jutalmazások formái
Szaktanári dicséret,
Szóbeli osztályfőnöki dicséret,
Írásbeli osztályfőnöki dicséret,
Igazgatói dicséret,
Nevelőtestületi dicséret (általános tanulmányi dicséret),A Magániskola érmét végzős tanuló kaphatja. Odaítéléséről az osztályfőnök javaslata alapján a tantestület dönt, a ballagáson az igazgató adja át a tanulónak a díjat.
Feltétele:
iskolai évei alatt példás a magatartása,
tanulmányi kötelezettségét kiemelkedően teljesíti,
közösségi munkája elismert,
kötelességén túlmenően tevékenységével erősítette az iskola jó hírnevét.
A diákönkormányzat saját megítélése szerint jutalmazza azokat a tanulókat, akik kiemelkedő munkát végeztek. A jutalmakat a tanévzáró ünnepségen adják át.Fegyelmező intézkedések formái és alkalmazásának elvei1. Fegyelmező intézkedések
Az a tanuló, aki a tanulói jogviszonnyal kapcsolatos kötelességeit vagy a házirend előírásait szándékosan vagy gondatlanul megszegi, fegyelmező intézkedésben részesíthető.
A fegyelmező intézkedés nem megtorló jellegű, hanem a súlyosabb fegyelemsértések megelőzésére szolgáló nevelési eszköz. Alkalmazásakor figyelembe kell venni
a tanuló életkori sajátosságait,
a terhére rótt kötelességszegés súlyát,
annak előfordulási gyakoriságát,
társadalmi veszélyességét.Mindig az adott helyzet ismeretének függvényében kell dönteni, hogy melyik eszköz alkalmazandó.
A fegyelmező intézkedések alkalmazásánál a fokozatosság elve érvényesül, amelytől indokolt esetben - a vétség súlyára való tekintettel - el lehet térni.A tanulóval szemben a következő fegyelmező intézkedések hozhatók:
szóbeli vagy írásbeli figyelmeztetés,
írásbeli intés,
A szóbeli és írásbeli figyelmeztetés és intés fokozatai
szaktanári figyelmeztetés, intés és megrovás,
osztályfőnöki figyelmeztetés, intés és megrovás,
igazgatói figyelmeztetés, intés és megrovás,A fegyelmező intézkedést az osztályfőnök bejegyzi az osztálynaplóba és az ellenőrző könyvben tájékoztatja a szülőket.FEGYELMI TÁRGYALÁS: Akkor, ha büntetőjogi következménye is van.
A fegyelmi tárgyalás határozatától függ: felfüggesztés, eltanácsolás...V. Az iskolai munkarendAz iskola reggel 7:30 és este 16:00 között tart nyitva. Az adminisztrátori iroda reggel 7 óra 30 perctől délután 15 óra 30 percig van nyitva, és 12.00 és 14.00 óra között áll a diákok és tanárok rendelkezésére. A szokásos nyitvatartási rendtől való eltérésre az intézményvezető ad engedélyt. Tanítási szünetek alatt, valamint szombaton és vasárnap a nyitva tartás csak az intézményvezető által engedélyezett szervezett programokhoz kapcsolódik. Az intézményt egyébként zárva kell tartani! Az intézmény tanítási szünetekben ügyeleti rend szerint tart nyitva.
Az első tanítási óra 8 óra 00 perckor kezdődik, ezért minden tanuló köteles 7 óra 50 perctől az első óra helyén tartózkodni. A tanítási órák időtartama 45 perc.
1.óra: 8-8:45
2.óra: 8:55- 9:40
3.óra: 10-10:45
4.óra: 10:55-11:40
5.óra: 12:10- 12:55
6.óra: 13:25-14:10
7.óra: 14:20-15:05
8.óra: 15:15-16Ha a tanítási nap dupla órával végződik - a tanulók egyetértésével - összevontan tarthatók.Az iskola által szervezett, iskolán kívüli rendezvényeken elvárt tanulói magatartás
Az iskola által szervezett, iskolán kívüli rendezvényeken elvárt tanulói magatartás megegyezik az iskolában elvárt magatartással.A tanulmányi kirándulások rendje
Az osztályfőnökök az oktató- és a nevelőmunka hatékonyságának elősegítése céljából az osztályok osztálykirándulást szervezhetnek.
Tanulmányi kirándulást bármelyik szaktanár szervezhet.
A tanulók a kirándulás előtt, a baleset megelőzése érdekében oktatásban részesülnek. A kirándulás vezetőjének a tanulókkal ismertetni kell a közlekedési szabályokat, és ismételten fel kell hívni a figyelmüket azok betartására.A hetesek feladatai
A hetesek felelnek az osztályterem tisztaságáért, rendjéért (táblamosás, kréta biztosítása, szellőztetés, villanykapcsolás, mobiltelefonok eltevése) és az óraközi szünetekben a tanulók fegyelméért, az előforduló rendellenességek jelentéséért.
H becsengetés után 10 perccel a szaktanár még nem jelent meg az osztályban, ezt kötelesek az igazgatóhelyettesnek jelenteni.VI. Tanulmányok alatti vizsgák rendjeA tanulmányok alatti vizsgák: az osztályozó vizsga, a különbözeti vizsga, a javítóvizsga valamint a pótló vizsga. A tanulmányok alatti vizsgát iskolában - illetve a rendeletben meghatározottak szerint - független vizsgabizottság előtt lehet tenni. Különbözeti vizsgát a tanuló abban az iskolában tehet, amelyben tanulmányait folytatni kívánja. A szabályosan megtartott tanulmányok alatti vizsga nem ismételhető.
Tanulmányok alatti vizsgák során minden vizsgatantárgy követelményei azonosak az adott évfolyam adott tantárgyának az intézmény pedagógiai programjában található követelményrendszerével.1. Az osztályozó vizsga
A félévi és a tanév végi osztályzat megállapításához a tanulónak osztályozó vizsgát kell tennie, ha
felmentették a tanórai foglalkozásokon való részvétele alól
A köznevelésről szóló törvény 55. §-ának értelmében:
Az igazgató - a tanulót kérelmére - részben vagy egészben - felmentheti az iskolai kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, ha a tanuló egyéni adottságai, sajátos nevelési igénye, továbbá sajátos helyzete ezt indokolttá teszi. Ehhez szükséges az adott szakorvosi illetve a helyi családsegítő szakvéleménye.
Az igazgató a tanulót kérelmére mentesítheti a készségtárgyak tanulása alól, ha azt egyéni adottsága vagy sajátos helyzete indokolttá teszi.
A magántanulót az iskola valamennyi kötelező tanórai foglalkozása alól fel kell menteni.
Az, akit felmentettek a kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétel alól, az igazgató által meghatározott időben, és a nevelőtestület által meghatározott módon ad számot tudásáról.
Az igazgató döntését a megfelelő záradékkal ellátva fel kell tüntetni az osztálynaplóban, a törzskönyvben és a bizonyítványban
engedélyezték, hogy egy vagy több tantárgy tanulmányi követelményének egy tanévben, illetve az előírtnál rövidebb idő alatt tegyen eleget
A köznevelési törvény 57. §-a szerint: Az iskola igazgatójának engedélyével a tanuló két vagy több évfolyamra megállapított tanulmányi követelményeket egy tanévben, illetve az előírtnál rövidebb idő alatt is teljesítheti.
a jogszabályban meghatározott időnél többet mulasztott, és a nevelőtestület döntése alapján osztályozó vizsgát tehet
Ha a tanulónak egy tanítási évben az igazolt és igazolatlan mulasztása együttesen:
a középiskolai évfolyamokon a kettőszázötven tanítási órát,
egy adott tantárgyból a tanítási órák harminc százalékát meghaladja, és emiatt a tanuló teljesítménye tanítási év közben nem volt érdemjeggyel értékelhető, a tanítási év végén nem osztályozható, kivéve, ha a nevelőtestület engedélyezi, hogy osztályozóvizsgát tegyen.A nevelőtestület az osztályozóvizsga letételét akkor tagadhatja meg, ha a tanuló igazolatlan mulasztásainak száma meghaladja a 20 tanórai foglalkozást, és az iskola eleget tett az értesítési kötelezettségének.
Ha a tanuló a tanítási év végén nem osztályozható, tanulmányait évfolyamismétléssel folytathatja. Ha a tanuló mulasztásainak száma már az első félév végére meghaladja a meghatározott mértéket, és emiatt teljesítménye nem volt érdemjeggyel értékelhető, félévkor osztályozóvizsgát kell tennie.
a tanuló a félévi, illetőleg év végi osztályzatának megállapítása érdekében független vizsgabizottság előtt tesz vizsgát.2. Javítóvizsga
A javítóvizsga tanév végén utólagosan letehető vizsga.
Ha a tanuló a tanév végén - maximum 2 tantárgyból - elégtelen osztályzatot kapott, javítóvizsgát tehet.
Javítóvizsga letételével folytathatók a tanulmányok akkor is, ha a tanuló az osztályozó vizsgáról, a különbözeti vizsgáról igazolatlanul távol maradt, vagy azt nem fejezte be, illetve az előírt időpontig nem tette le.3. Különbözeti vizsga
A különbözeti vizsga célja annak megállapítása, hogy a tanuló rendelkezik-e a tanulmányok folytatásához szükséges ismeretekkel.4. Pótló vizsga
Pótló vizsgát tehet a tanuló, ha a vizsgáról neki fel nem róható okból elkésik, távol marad, vagy a vizsgáról engedéllyel eltávozik, mielőtt válaszadását befejezné.
Az igazgató hozzájárulhat ahhoz, hogy adott vizsganapon vagy a vizsgázó és az intézmény számára megszervezhető legközelebbi időpontban a vizsgázó pótló vizsgát tegyen, ha ennek feltételei megteremthetők.
A vizsgázó kérésére a vizsga megszakításáig a vizsgakérdésekre adott válaszait értékelni kell.
5. Osztályozó vizsga
Osztályozó vizsgát minden tantárgyból tehet, közismereti és készségtárgyakból egyaránt.A vizsgák pontos időpontjait az iskola éves munkaterve tartalmazza, ettől eltérő időpontot az igazgató engedélyezhet.Előrehozott érettségi vizsga céljából osztályozó vizsgát az a tanuló tehet,aki az adott tantárgyból legalább jó tanulmányi eredménnyel és versenyeredménnyel / nyelvvizsgával rendelkezik, valamint a szaktanár javasolja.VII. A tanulók által az iskolába bevihető tárgyakkal és eszközökkel kapcsolatos szabályokA tanuló behozhat az iskolába mobiltelefont, melyet tanítási órákon, foglalkozásokon, rendezvényeken köteles kikapcsolni, és azt a táskájában, vagy az arra kijelölt helyen tartani tartani.A tanuló a megőrzésre kijelölt helyen köteles elhelyezni a mobiltelefont érettségi és a tanulmányi versenyek idejére.A tanuló a nála lévő nagyobb összegű pénz átmeneti biztonságos elhelyezésére igénybe veheti az iskola által biztosított értékmegőrzést.A tanuló által az iskolába bevitt értékekért semmilyen felelősséget nem vállal az iskola, ha azt a tanuló nem helyezte el az iskola értékmegőrzőjében vagy a titkárságon illetve osztályfőnökénél.Tilos az intézmény területén mindenfajta szerencsejáték űzése és árusítása.VIII. TanulószobaA gyermekközpontú iskola megteremtésében szerepet játszik a tanulószobai foglakozás is, ahol korszerű ismeretekhez jutnak a tanulók, hozzájárulunk személyiségük fejlődéséhez, az új ismeretek iránti nyitottság, a kreativitás kialakulásához, fejlesztéséhez.
Ebben jelentős szerepe van a tanulószobai nevelésnek is!
A tanulószobai foglalkozás a napi felkészülést szolgáló tevékenység, közvetlen tanári irányítással, mely meghatározott időkeretben és nyugodt felkészülést biztosító tárgyi környezetben, csoportosan, illetve egyéni foglalkozás keretében zajlik.
A tanulószobai foglakozáson való részvétel minden olyan diák részére kötelező, akit a szaktanár javasol, illetve aki arra beiratkozott.A tanulószobáról a szülő írásbeli vagy személyes kérésére igazgatói engedéllyel lehet távol maradni!
Az egyéni és a csoportos tanulás során biztosítjuk a tárgyi feltételeket.
. Segítséget nyújtunk a diákoknak a helyes időbeosztás és tevékenységek kialakításában annak érdekében, hogy a tanulószobai időt minél hatékonyabban tudják kihasználni.
Fokozott figyelmet fordítunk a gyengén, vagy szokásos formájukhoz képest gyengébben teljesítő, vagy valamilyen okból lemaradt tanulók fejlesztésére, felzárkóztatására.
Szükség esetén segítséget kérünk az iskola szaktanáraitól, az iskola fejlesztőpedagógusától. A felsoroltak érdekében felhasználjuk a tanulócsoportok és tanulópárok lehetőségét is.
A tanulás ellenőrzése egyéni és csoportos formában az osztályok órarendjére figyelemmel történik. Szükség esetén konzultálunk a tárgyat tanító szaktanárral.
Célunk: A tanulószobai csoport biztosítja a tanulók tanórán kívüli feladatmegoldását, felkészülését, gondozását, ellátását, hogy az otthon töltött idő már ne a tanulással, inkább a pihenéssel feltöltődéssel teljen.
Törekszünk, az önálló tanulás képességének kifejlesztésére, a tanulók nyitottságának, tanulási kedvének megteremtésére, megőrzésére. A tanulók esélyegyenlőségét egyéni bánásmóddal, differenciált foglakoztatással segítjük elő, amelynek során figyelembe veszi az egyéni képességeket és a külső-belső körülményeket egyaránt.
Tanulószobai nevelő: dr. Váradiné Tóth Judit matematika-fizika szakos szaktanár
A tanulás egyéni, pár, csoport, feladatra szerveződő team, frontális munka keretében történhet.
Együttműködés: Osztályfőnökökkel szaktanárok, szakkörvezetők, iskolavezetés, szülők, könyvtár.
Egyeztetések, konzultációk, korrepetálások, közös projektek elkészítése.
Eszközök: tankönyvek, munkafüzetek, számítógépek, egyéb speciális feladatokhoz szükséges eszközök és kellékek.
Feladatok a tanulószobán:
· A tanulók a következő napi órákra való felkészülésének biztosítása.
· Az önálló tanulás módszereinek megtanulása, szükség szerinti egyéni és csoportos segítségnyújtás.
· A tanulásra fordítandó idő kihasználása.
· Az elmélyült tanulás feltételeinek biztosítása, egyéni és csoportos ellenőrzés.
· Memoriterek kikérdezése, a rászorulókkal egyéni foglalkozás.
· Az önálló tanulás ideje helyes beosztásának megtanítása.· A szabadidő helyes megszervezésében való közreműködés, szükség szerinti fejlesztő tevékenység végzése.
Valamennyi tevékenység együttes hatásával részvétel a közösségfejlesztésében.
· Részvétel a gyermekek érdeklődésének felkeltésében a tanulóidőn túli rendezvényeken, programokon való részvétel érdekében.
· a tanulók felkészülésében.
· .
· Új játékformák bemutatásával szélesítjük és fejlesztjük a csoport, valamint a gyermekek viselkedéskultúráját, interakciós képességeit.
· Szorgalmazzuk a nevelői beszélgetéseket általános érdeklődésre számot tartó problémák, kérdések esetén.
Tekintettel arra, hogy a rendelkezésre álló időkeret nem túl bő, ezért a foglalkozás vezetőjétől rendkívüli rugalmasságot igényel, a tanulók részéről pedig a szabályok elfogadását és betartását igényli. El kívánunk odáig jutni, hogy a diákok tudatosan lássák be a szabályok betartásának szükségességét.
Szeretnénk elérni, hogy a csoportot az együttműködés jellemezze, és elejét tudjuk venni az agresszív viselkedéseknek.Térítési díj: az iskolai étkezésért a diákoknak térítési díjak kötelesek fizetni.IX. A házirend elfogadása, módosítása, jóváhagyása, záró rendelkezésekA házirend elfogadásának és módosításának szabályaiA házirend tervezetét a pedagógusok, a tanulók és a szülők javaslatainak figyelembevételével az iskola igazgatója készíti el.A házirend tervezetét megvitatják az egyes osztályok és véleményüket küldötteik útján eljuttatják az iskolai diákönkormányzat vezetőségéhez. A Diákönkormányzat vezetősége a véleményeket összesíti, és erről tájékoztatja az iskola igazgatóját.A házirend tervezetét megvitatják a munkaközösségek, és véleményüket eljuttatják az iskola igazgatójához.A házirend tervezetéről az iskola igazgatója beszerzi az iskolai szülői szervezet véleményét.Az iskola igazgatója a tanulók, a pedagógusok, a szülők véleményének figyelembevételével elkészíti a házirendet.A házirend elfogadása előtt az iskola igazgatója beszerzi a diákönkormányzat és a szülői szervezet egyetértését.A házirendet a nevelőtestület fogadja el nevelőtestületi értekezleten és a fenntartó jóváhagyásával lép hatályba.Az érvényben levő házirend módosítását - bármely nevelő, szülő vagy tanuló javaslatára, ha azzal egyetért - kezdeményezheti az iskola igazgatója, a nevelőtestület, a diákönkormányzat iskolai vezetősége vagy a szülői szervezet vezetősége.A házirend módosítását a fentiekben leírt módon kell végrehajtani.A házirend az iskola fenntartójának egyetértésével lép érvénybe.

© 2017-2018 Kósa Domonkos Erik
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el